PERIODÒNCIA

Si no hi ha càries, per què es perden les dents?

La resposta a aquesta pregunta és la malaltia periodontal, coneguda vulgarment com piorrea. Aquesta malaltia provoca que les dents comencen a moure's i, finalment, es perden. És la causa principal de pèrdua dentària en adults i afecta tres de cada quatre persones en algun moment de la seua vida. Es tracta d'una malaltia progressiva i destructiva que no permet recuperar els teixits que es destruixen (geniva, lligament, os). Per això és tan important detectar-la i tractar-la a temps.

Es pot prevenir la pèrdua de les dents?

La millor forma de prevenir la malaltia periodontal i la càries dental (responsables de la pèrdua de les dents) és utilitzar el raspall de les dents, el fil dental o el raspall interproximal. A més, cal visitar el dentista amb regularitat.

Si conserveu les vostres dents naturals, podreu mastegar més còmodament i fareu millor la digestió, tindreu un somriure sa, complement natural de la imatge, i podreu parlar millor que amb una pròtesi dental. Una higiene oral correcta protegix la vostra salut i us permet estalviar diners, ja que la prevenció de problemes dentals reduix dràsticament els costos dels tractaments.

Què provoca la malaltia periodontal?

La responsable principal de la malaltia periodontal (i de la càries) és la placa bacteriana. La placa dental bacteriana és una pel•lícula incolora i enganxosa que es forma contínuament entre les dents, fins i tot si no hi ha menjar. Raspallar-se les dents a diari i utilitzar el fil dental o el raspall interproximal són accions que contribuixen a prevenir la malaltia periodontal i la càries. Però la placa bacteriana i una higiene inadequada no són les úniques causes d'aquesta malaltia: també hi ha factors genètics i factors del propi hoste.

Quina és l'evolució de la malaltia periodontal?

Els primers signes i símptomes que s'observen en les prime-res fases de la malaltia (gingivitis) són els següents: les genives s'enrogixen, s'inflen i sagnen quan el pacient es ras-palla les dents o de forma espontània.

Normalment, quan la malaltia avança i evoluciona fins a la periodontitis (piorrea), apareixen altres símptomes:

• Retracció de les genives i sensació de dents més llargues.
  • Mobilitat de les dents en perdre os de suport.
  • Separació de les dents.
  • Increment de la sensibilitat dentària, especialment a les begudes i aliments freds.
  • Sensació de coentor i mal de genives.
  • Mal alè.
  • Aparició d'abscessos i flegmons a la geniva.
  • Clínica Dental Drs. Gascón. Av. Primado Reig 151 1º pta. 2. 46020 (Valencia)