CÀRIES

Què és la càries?

La càries és un procés infecciós que avança ràpidament des de l'esmalt de la dent i produix la seua desintegració i la de la dentina. La zona afectada adopta un to fosc i, finalment, es produix una excavació. La càries no es cura espontàniament, sinó que provoca una destrucció progressiva i irreversible de la dent i infeccions en els teixits que l'envolten.

Què provoca la càries?

L'origen de la càries depèn de diferents factors. Els quatre factors principals que participen en la producció de càries són l'hoste (és a dir, el pacient), la dieta, els microorganismes i el seu temps d'interrelació.

La susceptibilitat de cada persona depèn de la dent (morfologia, disposició, estructura, textura, etc.), la saliva (que té una funció protectora) i la dieta (si és rica en hidrats de carboni).

Les dietes riques en hidrats de carboni refinats (sucres) són les més cariògenes, especialment si els sucres són enganxosos i s'ingerixen de manera continuada al llarg de tot el dia. Les restes d'aliments dolços faciliten la proliferació de bacteris a la boca i la producció de substàncies àcides. Els àcids tenen la propietat de dissoldre el calci de l'esmalt en un procés que es veu reforçat per l'acció dels bacteris de la placa dental. Com més temps passa el sucre en contacte amb la dent, més augmenta el risc de càries.

Altres factors que contribuixen a l'aparició de càries són una alimentació incorrecta, una higiene dental insuficient i una masticació inadequada.

Quins són els símptomes de la càries?

En funció de l'estat de la lesió, poden aparèixer els símptomes següents:

• Fissura a l'esmalt i la dentina.
  • Taca fosca o blanca a les dents.
  • Sensibilitat a les begudes i els aliments freds, calents i dolços.
  • Dolor.
  • Inflamació i supuració de pus.

• Quina és la nostra actitud amb la càries?

Si es tracten a temps, les càries menudes no representen cap perill per a la salut. Però la inflamació generalitzada de les dents sí que pot comportar un risc greu. Els focus dentaris són un risc de disseminació de la infecció a distància i poden provocar cardiopaties, alteracions renals o febre reumàtica.

Per tractar-les, en primer lloc, es neteja la càries i s'elimina el teixit afectat. Per tal d'evitar el dolor, se sol administrar anestèsia local. Després s'omple la cavitat amb diferents materials (amalgama, compòsit, or, porcellana). El desenvo-lupament de les tècniques d'adhesió a l'esmalt i la dentina ha substituït molts d'estos materials per resines de compòsit, que són més estètiques, ja que tenen el mateix color que les dents. Finalment, es polix l'obturació o l'empastament. Com a mesura preventiva, també es pot aplicar un gel a base de fluor.

És molt important tractar la càries com més prompte millor, abans que destruïsca la dentina i arribe a la polpa, que conté els nervis i vasos sanguinis de la dent, o fins i tot afecte l'os dels maxil•lars. Quan afecta la polpa, ja no es pot solucionar amb un empastament i cal fer una endodòncia.

Clínica Dental Drs. Gascón. Av. Primado Reig 151 1º pta. 2. 46020 (Valencia)